Konsertsemester.

Ännu en semesterperiod till ända.

Det har blivit en hel del konserter för mig de senaste tre veckorna. I brist på festival så blev det så.

 

 
 
 
 

Jag tänkte försöka mig på nån sorts rangordning, från bäst till i mitt tycke minst bäst, och den är som följer:

 

1.

Lars Winnerbäck – Linköping

Att få se Lasse på hemmaplan är nåt jag velat länge men det är först nu det fanns tillfälle. Träffade en gammal Värnamo-bo på plats och spelningen var helt magisk. Det är långt ifrån första gången jag ser herr W spela men det är första gången jag ser honom med kvinnliga bakgrundssångare och fy bubblan vilken skillnad det blir. Jag är glad att jag har ännu en kväll att se fram emot av hans turné.

 

2.

Ed Sheeran – Göteborg

Jag har sett stora rockband, legender utan dess like och hela festivalkoncept äga scenen på Ullevi. Det ovan nämnda akter har gemensamt är att de är flera personer på scen. Flera personer som gemensamt fångar sin publik. ED KÖR SJÄLV. Helt ensam med sin gitarr trollbinder han oss som publik på ett lika magiskt sätt som Bruce och hans legendariska E Street Band gör. Fy sheetan vilken bra show det var!

 

3.

First Aid Kit – Helsingborg

Jag vill inte påstå att jag kan dessa damers repertoar till fullo då jag ser mig som en rätt stor novis på området. Men jag ryser när jag hör dem spela ihop, när de sjunger stämmor och allt vad det heter. Jag är inte förvånad över deras framgångar.

 

 

4.

Eminem – Stockholm

Legenden Eminem. Sjukt bra show. Men…

Han är legend och således hade jag skyhöga förväntningar. Det som skulle bli en legendarisk spelning blev ”bara” skitbra. Inte dålig nånstans, det var bara att jag hade väntat mig ”nånting mer” vad det nu än skulle kunna vara.

 

5.

Thåström – Helsingborg

Snubben som lirade efter First Aid Kit gjorde det bra. Man vet lite vad man får när han kör sin show. Bra avslutning på en bra dag. Fick höra den ena låten jag ville höra så jag är nöjd. Och med det bästa sällskapet så kunde jag inte haft en bättre sista spelning på min konsertsemester.

 

6.

The Offspring – Göteborg

Vi drog till Liseberg för att höra hitsen. Vi fick höra hitsen. Det var som vi förväntade oss, inga mirakel. En bra start på konsertsemestern.

 

 

Nu har jag medvetet valt att inte kasta in alla förband i listan, helt enkelt för att jag inte vill. Men legenden Jenny Wilson var ju nåt extra…

Foo Fighters lägger jag inte heller i listan då jag såg dem före semestern började.

Och nästa helg blir det Guns n Roses. Det blir spännande.